Ajaibnya Ramadhan


 

RAMADHAN kini kambek !

 

Bersyukur. Masih diberi peluang untuk sambut Ramdhan kali ini. Belum lambat lagi untuk ucapkan Selamat Berpuasa pada mukminin wal mukminat sekalian alam.

Seronoknya Ramadhan. Paling seronok bila bulan posa masa zaman belajar dulu. Ada juga kawan-kawan yang begitu menghormati Ramadhan. Sebelum ni tak penah nak beribadat sangat pun. Tapi datang tang Ramadhan, ibadat pun ditunaikan walaupun senyap-senyap. Sangat bagus bukan. Pernah sekali dah kol 6 ptg, ajak Che Wa pergi bazar ramai-ramai. Che Wa tak mahu. Padahal dah kol 6. Nanti lambat beli makanan alamatnya korek hidung sahajalah berbuka nanti. Alasannya sebab baru balik kelas. Setelah sekian lama baru lah kami discover rupanya Che Wa nak solat dulu. Wahhh bagusnya. Walau dihasut pun ibadatnya tetap teguh.

Ajaib kan Ramadhan ! Aku yang melihat pun seakan mahu mengikut jejak langkah Che Wa. Soal lepas Ramadhan tu belakang cerita laa.

Kalau cerita bab pergi bazar pun boleh tahan ajaibnya juga. Plastik makanan dah macam boleh bagi makan penduduk Vietnam Timur. Ikan Bakar Nelayan kat Bazar Melawati memang semacam sangat menyengatlah ! Air asam boi tu toksah cerita dah.

Dulu zaman belajar pernah tertido sampai kol 8. Balik kelas kol 3.30 terlena. Room mate pergi beli makanan dengan kekasih hati. Tak tersangka pulak boleh perform tido sampai kol 8 takda orang kejut. Memang sejarah.

Bulan Ramadhan ni jugak Kitab kita yang suci ni diturunkan. Sangat berhikmah apabila diturunkan di bulan Ramadhan. The Holy Quran. Beruntung kita sebagai orang Islam. Nuzul Quran pun cuti. Tak baca pun tetap cuti pada hari tersebut.

Ramadhan jugak mencatat sejarah bila para sahabat keluar berjihad dalam perang BADAR dan MENANG. Sungguhpun berpuasa tapi bukanlah satu alasan kite lemah.AJAIB.

Tu belum cerita bab teraweh lagi. Bab malas bangun sahur tapi mampu puasa penuh juga tak kurang hebat. Moreh pun belum elaborate lagi. Jalan-jalan di Masjid India musim Aidilfitri pun seronok tidak ingatlah. Tapi memang indah. Nak cerita semua ni memang boleh buat rasa nak duduk hari semalam jer. Tapi apakan daya Ramadhan kali ini ibu tidak lagi bersama.


 

niat...jangan lupa niat...

niat...jangan lupa niat...

 

4 responses to this post.

  1. Posted by skob on August 30, 2009 at 9:49 PM

    bagi lagu ustaz sudan satu!!!!!!

  2. alamak kob..lagu sudan tu mmg klasik laa..sampai arini pun aku tak lupa..
    dah laa masa tu kita 1st year pra universiti…memang indah siot..!

    ramadhan…..ya ramadhan….
    ya mausimal quran..
    hayya bina na’mal…
    sumu ma’i ramadhan…

    ko plak sambung kob…

  3. Posted by amir on August 31, 2009 at 9:52 AM

    mmg indah saat berpuase…
    terkenang mase di matrik dulu..
    bilik berhadap ngn masjid.
    abis klas ptg trus intai kat tingkap…tgk kat masjid.
    makanan berbuke dah siap lom,.
    xpun kalau dgr abang XPDC dgn kunci2 nyer berbyik cing cing cing,mesti tgh angkat makanan..

    apelagi bersiap la skuad ahli bilik trun ke masjid…
    indah sgguh saat berbuke puase bramai2…

  4. abang XPDC kat masjid tu memang LEGEND lah..!
    rilek jer pakai baju camtu…tapi ahli MASJID lak tuu,,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: